Buca’da Tarihi Demir Yolu Betonla Kapandı!
2440 okunma

Buca’da Tarihi Demir Yolu Betonla Kapandı!

Kasım 13, 2024 11:34
Buca’da Tarihi Demir Yolu Betonla Kapandı!
0

BEĞENDİM

İzmir’in Buca ilçesinde, rekreasyon ve çevre düzenlemesi çerçevesinde gerçekleştirilen çalışmalar, tarihi demir yolu hattının betonla kapatılması nedeniyle büyük bir tartışma ortamı yarattı. Türkiye’nin ilk demir yolu hattı olarak bilinen İzmir-Aydın Demiryolu’na bağlantı olan bu tarihi hat, Buca-Şirinyer arasında 1872 yılında hizmete girmiştir. Ancak uzun bir süredir atıl durumda olan bu 2,7 kilometrelik hat, 2022 yılında Buca Belediyesi tarafından TCDD’den kiralanmış ve restore edilerek nostaljik tramvay seferleri ile bisiklet ve yürüyüş yolları yapılacağı duyurulmuştu.

Bununla birlikte, proje kapsamında yapılan çalışmaların tarihi demir yolu hattının üzerinin betonla kapatılmasıyla sonuçlanması, yerel halk arasında ciddi bir tepki aldı. Hattın üzerinin kapatılmasına karşı çıkan ilçe sakinleri, bu durumu protesto etmek amacıyla “Tarihime Dokunma Platformu” adında bir oluşum kurarak seslerini duyurmaya çalıştılar. Platformun sözcüsü avukat Mürüvet Suatoğlu Balcılar, bu alandaki tarihi dokunun korunmasının son derece önemli olduğunu belirtti.

Balcılar, belediyenin kamuoyuna “Buca’ya nostaljik tramvay hattı ve yeşil alan kazandırıyoruz” şeklinde bir açıklama yaptığını hatırlatarak, gelişen olayların beklenmedik bir şekilde ilerlediğini ifade etti. Mayıs ayında hattın etrafının panellerle kapatıldığını ve sonrasında ne olduğuna dair belirsiz bir sürecin başladığını belirten Balcılar, paneller kalktığında tarihi demir yolu hattının betonla kaplandığını gördüklerini aktardı.

Tarihime Dokunma Platformu, hattın korunmasını ve nostaljik tramvay hattı yapılmasını istediklerini belirterek, projenin başlangıcında mevcut ağaçların kesildiğini ve toplamda 30 bin metreküp beton döküldüğünü vurguladı. Balcılar, tarihi tren yolunun ulaşıma yeni bir soluk kazandıracak bir konumda iken yok edildiğini dile getirerek, belediyeden bu beton dökülen alanı eski haline getirmesi ve Devlet Demiryolları’ndan da bu tarihi hat hakkında bir inceleme yapmasını talep etti.

Tarihi Buca Tren İstasyonu, 1986 yılında Taşınmaz Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Yüksek Kurulu tarafından koruma altına alınmış, Şirinyer Tren İstasyonu ise 2007’de İzmir 1 Numaralı Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu tarafından tescil edilmiştir. Balcılar, iki istasyon arasındaki 2,7 kilometrelik hattın da tescillenmesi için İzmir Kültürel Varlıkları Koruma Bölge Kurulu’na başvuru yapacaklarını açıkladı.

İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi MHP Grup Başkanvekili Bahadır Altınkeser, Buca’nın tarihinde önemli bir yere sahip olan demir yolu hattının önemine vurgu yaparak, bu hattın geçiş noktasının tarihi ve kültürel yapısını yok edecek bir şekilde betonla kaplanmasının yanlış olduğunu ifade etti. Ayrıca, 2024 yerel seçimlerinde MHP olarak nostaljik tramvay hattıyla bu hattın kullanılması yönünde bir proje geliştirdiklerini belirtti.

Buca Belediye Başkanı Görkem Duman ise yapılan çalışmanın ihalesinin geçtiğimiz yıl yapıldığını kaydederek, tren raylarının projeyi etkilediğini ve bunun üzerine projeyi hem yasal çerçevede hem de tarihi unsurları göz önünde bulundurarak yeniden tasarlayacaklarını duyurdu. Duman, hem kentin güncel ihtiyaçlarının karşılanmasının sağlanacağını hem de tarihi dokunun korunması amacını güdeceklerini sözlerine ekledi.

En az 10 karakter gerekli