Türkiye’nin Nar İhracatı Yüzde 32 Arttı!
1888 okunma

Türkiye’nin Nar İhracatı Yüzde 32 Arttı!

Kasım 7, 2024 06:55
Türkiye’nin Nar İhracatı Yüzde 32 Arttı!
0

BEĞENDİM

Türkiye’nin Nar İhracatında Önemli Artış

2024 yılının Ocak ile Ekim döneminde Türkiye’nin nar ihracatı, %32’lik bir artışla 75 milyon dolardan 100 milyon dolara yükseldi. Uzmanlar, bu yıl Türkiye’nin nar ihracatının 150 milyon dolara ulaşmasını bekliyor. Türkiye, yıllık 700 bin tonla nar üretiminde dünyada ilk beş ülkeden biri konumunda. Ege İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkan Yardımcısı ve Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Hayrettin Uçak, ihracatta yıllara göre 150-200 bin tonluk bir hacimle ilk 10 ülke arasında yer aldıklarının altını çizdi.

Antalya, Türkiye’nin nar üretiminde en yüksek paya sahip il olarak öne çıkmakta; bu ili Muğla, Mersin, Adana ve Denizli illeri takip etmektedir. Uçak, nar üretiminin 5 bin yılı aşkın bir süredir Akdeniz ülkelerinde yapıldığını, ancak 2000’li yıllarla birlikte önemli bir gelişim gösterdiğini vurguladı. İhracatın da bu üretimle paralel olarak arttığını ifade eden Uçak, “2010’da 59 milyon dolar olan nar ihracatımız, 2023 sonunda 131 milyon dolara yükseldi. 2024 yılında da bu rakamı 150 milyon doları aşmayı hedefliyoruz. Orta vadede ise ihracatımızın 250 milyon dolara ulaşacağına inanıyoruz” şeklinde konuştu.

Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği, 6 yıldır sürdürdükleri “Kullandığımız Pestisitleri Biliyoruz” projesiyle üretim bölgelerinden numuneler alarak analizler yaptıklarını belirten Uçak, bu süreçte nar üreticilerinin bilinçlendiğini ve kaliteli, sıfır kalıntılı üretim yapar hale geldiklerini ifade etti. Bu sayede nar ihracatının her yıl artış gösterdiğini vurgulayan Uçak, “Nar üretiminde kaliteyi artırmak adına üreticilerimizle olan iş birliğimize önümüzdeki yıllarda da devam edeceğiz” dedi.

2024 yılının ilk 10 ayında nar veriminde ve kalitesinde %20’lik bir artış yaşandığını belirten Uçak, 61 ülkeye nar ihraç ettiklerini de aktardı. Öne çıkan ülkeler arasında Rusya Federasyonu, 21 milyon dolarlık ihtiyacıyla birinci sırada yer almakta. İkinci sırada yer alan Irak’a 20 milyon dolarlık nar ihraç edildi. Almanya, Türkiye’den 14,5 milyon dolarlık nar talep ederken, İngiltere’ye 7,5 milyon dolarlık, Ukrayna’ya ise 5,5 milyon dolarlık nar gönderilmiştir.

Cennet Meyvesi Nar’ın Faydaları

Nar, Anadolu kültürleri de dahil olmak üzere birçok kültürde kadını, doğurganlığı ve bereketi simgeleyen bir sembol niteliğindedir. “Cennet meyvesi” olarak adlandırılan nar, zengin antioksidan içeriği ve C vitamini kaynağı ile dikkat çekmektedir. Ayrıca, kanseri önleyici, hafızayı koruyucu, sindirim hastalıklarının gelişmesini engelleyici, vücuttaki iltihaplanmayı azaltıcı, kalp ve damar sağlığını korumada fonksiyonları bulunmaktadır.

Nar, taze meyve olarak tüketilmesinin yanı sıra, taze meyve suyu, konsantre meyve suyu, reçel, dondurma ve şekerleme gibi ürünler için aroma olarak da kullanılmaktadır. Bunun yanı sıra nar pekmezi, nar ekşisi gibi ürünler de oldukça popülerdir. Nar, aynı zamanda farmasötik ve tıbbi kullanımlarının yanı sıra, boya ve dekorasyon için geniş bir kullanım alanına sahiptir.

Tüm bu bilgiler doğrultusunda, Türkiye, nar ihracatında önemli bir oyuncu haline gelirken, hem üretimi hem de ihracatı ile ekonomi açısından da değer yaratmaya devam etmektedir.

En az 10 karakter gerekli